17 jan Blog: 3 tips voor inkopers van arbeid bij een zorginstelling

Als inkoper van arbeid binnen een zorgorganisatie is het belangrijk om de juiste keuze te maken bij het kiezen van een uitzendbureau. Hier zijn drie tips om rekening mee te houden tijdens het selectieproces:
1. Zorg voor duidelijk afspraken.
Maak alles wat is afgesproken, zoals de looptijd van de opdracht en de vergoeding voor de uitzendkrachten, duidelijk op papier. Dit voorkomt onduidelijkheid en misverstanden. Bij NuZorg zorgen wij voor een goed contract met daarbij behorende voorwaarden. Uiteraard houden we graag rekening met de opgestelde leveranciersvoorwaarden die u als inkoper heeft voorgeschreven.
2. Controleer de reputatie van het uitzendbureau.
Het is van belang om te weten hoe het uitzendbureau bekend staat in de markt. Vraag bijvoorbeeld naar referenties van andere zorgorganisaties die het uitzendbureau al hebben gebruikt. Dit geeft een goed beeld van de kwaliteit van de dienstverlening. Je kan referenties bekijken door te zoeken op LinkedIn, of op de Google reviews te kijken. Uiteraard kun je ook in je netwerk vragen naar ervaringen met het uitzendbureau, of het uitzendbureau zelf vragen of je een of twee van hun klanten mag benaderen over de ervaring met deze klant.
3. Overweeg de mate van flexibiliteit van het bureau.
In de zorg kan het soms nodig zijn om snel te kunnen schakelen, bijvoorbeeld als er plotseling extra personeel nodig is. Kijk of het uitzendbureau in staat is om snel te reageren op veranderende behoeften. Benoem het in het gesprek en ga na of het uitzendbureau hier ook speciale processen voor heeft ingericht. NuZorg heeft bijvoorbeeld een app ontwikkeld waardoor een directe behoefte vraag richting alle medewerkers wordt gezonden en er ook direct door een medewerker op gereageerd kan worden. Zo worden de lijnen nog korter én kan er sneller ingespeeld worden op de flexibiliteitsvraag.
4. Extra Tip
Daarnaast is het ook verstandig om het tarief van het uitzendbureau te vergelijken met dat van andere uitzendbureaus en te bepalen wat het beste aansluit bij de behoeften en het budget van de zorgorganisatie. Met de huidige wetgeving kan een te laag tarief een belangrijke signaal zijn dat er ergens iets niet klopt, en met een te hoog tarief geld uiteraard hetzelfde.
Daarom is het handig om te controleren of het uitzendbureau aan alle wettelijke eisen voldoet, zoals het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor de uitzendkrachten en juiste uitbetaling op loon. Dit is te controleren door te kijken naar de verschillende keurmerken die een uitzendbureau kan hebben zoals een lidmaatschap bij een van de twee belangenverenigingen ( ABU of de NBBU) en het zichtbaar zijn in kwaliteitsregisters als Stichting Normering Arbeid (SNA), PayOK en SNF als men ook werkt met huisvesting..
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.