25 feb Blog: het effectief inzetten van Flex personeel in de zorg.
Hoe zet je uitzendkrachten en zzp-ers op een goede manier in en integreer je ze optimaal binnen het bestaande team als zorgspecialist?
Als specialist in de zorg, is het belangrijk om te weten hoe uitzendkrachten en zzp-ers op een effectieve manier kunnen worden ingezet en geïntegreerd in je bestaande zorgteam. Om deze vraag te beantwoorden, zijn er verschillende punten die inzicht bieden in hoe dit het beste kan worden gedaan. We hebben er een 4-tal uitgelicht in dit artikel.
1. Wat is het verschil tussen een uitzendkracht en een ZZP-er in de zorg?
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen uitzendkrachten en zzp-ers in de zorg. Uitzendkrachten zijn werknemers die tijdelijk via een uitzendcontract worden ingezet bij een zorginstelling, ze zijn in dienst van het uitzendbureau, maar jij als opdrachtgever bent wel aansprakelijk in de keten. Zorg er daarom voor dat je altijd samenwerkt met SNA geregistreerde aanbieders. Zzp-ers zijn zelfstandige ondernemers die hun diensten aanbieden aan zorginstellingen of via een intermediair zoals NuZorg op basis van een overeenkomst van opdracht.
Het is belangrijk om te weten of de intermediair een overeenkomst van tussenkomst heeft of een bemiddeling overeenkomst, dat maakt namelijk het verschil in je keten aansprakelijkheid.
Beide groepen hebben hun eigen specifieke kenmerken en aandachtspunten, maar er zijn ook overeenkomsten in de manier waarop ze effectief kunnen worden ingezet en geïntegreerd in het team.
2. Waarborg de kwaliteit en veiligheid
Een belangrijk aandachtspunt bij het werken met uitzendkrachten en zzp-ers in de zorg is het waarborgen van kwaliteit en veiligheid van de zorg. Dit kan worden bereikt door ervoor te zorgen dat alle medewerkers, inclusief uitzendkrachten en zzp-ers, voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen en beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen. Schrijf op aan welke eisen je wenst dat het personeel voldoet en ga in overleg met je leverancier hierover.
Bij NuZorg werken we bijvoorbeeld met trainingen en opleiding van de flex medewerkers én controleren wij alle diploma’s zodat deze kwaliteit optimaal gewaarborgd blijft.
Daarnaast zal het werken met een gecertificeerde leverancier ook de nodige risico afdekkingen geven. Let bijvoorbeeld op het eerder genoemde SNA register, maar ook andere keurmerken als Pay-OK en ZZP-bemiddeling en een lidmaatschap bij een van de belangenbehartigers (ABU / NBBU) kunnen de nodige bevestiging van kwaliteit geven.
3. Betrek je flex personeel ook bij team overleggen
Daarnaast is het belangrijk om uitzendkrachten en zzp-ers te integreren in het team en te zorgen voor goede samenwerking tussen alle medewerkers. Dit kan worden bereikt door ervoor te zorgen dat uitzendkrachten en zzp-ers worden opgenomen in het teamoverleg en door te zorgen voor goede communicatie en samenwerking tussen alle betrokkenen. Behandel ze op gelijke wijze en bespreek de kwaliteit van de zorg regelmatig met het voltallige team. Het is ook belangrijk om te zorgen voor goede begeleiding en coaching van uitzendkrachten en zzp-ers, zodat zij zich snel thuis voelen in het team en hun werk goed kunnen uitvoeren. Een onboarding plan kan hierbij helpen. Dit kan uiteraard ook goed worden voorbereid met je leverancier.
4. Welke contractuele afspraken zijn er?
Tenslotte is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke contractuele afspraken met uitzendbureaus en zzp-ers. Het is bijvoorbeeld belangrijk om goede afspraken te maken over de duur van het dienstverband, de verantwoordelijkheden en de vergoeding van uitzendkrachten en zzp-ers. Deze kunnen niet te veel verschillen met het vaste team, maar verschil mag er uiteraard zijn afhankelijk van je intentie. Lees ook meer over het bepalen van het uurtarief in ons vorige blog.
Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!
Ben je opzoek naar een sparringpartner?
NuZorg bespreekt graag hoe zij zich inzet voor een goede integratie van uitzendkrachten en zzp-ers op de werkvloer. Met echte “hands on” ervaring kunnen wij de valkuilen definiëren en fouten voorkomen.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.